Reisverslag 1 Litouwen - Reisverslag uit Nida, Litouwen van Michel Hendriks - WaarBenJij.nu Reisverslag 1 Litouwen - Reisverslag uit Nida, Litouwen van Michel Hendriks - WaarBenJij.nu

Reisverslag 1 Litouwen

Blijf op de hoogte en volg Michel

09 September 2018 | Litouwen, Nida

Dag 1 t/m 4:
Dit is een iets andere reis dan jullie normaal van ons gewend zijn, we maken namelijk een stedenreis door de Baltische Staten, St. Petersburg en Moskou. We beginnen de vakantie in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. De reis er naar toe verloopt voorspoedig, maar we hebben maar weinig tijd voor de overstap in Frankfurt. In Vilnius maken we kennis met een deel van de reisgenoten en dan is het wachten op de reisbegeleider en enkele reizigers, want er staan maar 17 van de 23 te wachten buiten de luchthaven. De chauffeur begrijpt er niets van en spreekt ook geen woord Engels of Duits. Uiteindelijk komen we er na een tijdje achter dat onze gids Angelica en 4 reisgenoten de koffer kwijt zijn. Deze zijn niet meegekomen tijdens de vlucht. Gelukkig is het prachtig weer en kan het vest uit. We rijden naar het hotel net buiten het centrum van Vilnius waar we om 14.30 uur plaatselijke tijd (1 uur later dan in Nederland). Nadat we ons gesetteld hebben op de hotelkamer, krijgen we een korte uitleg over de reis en een voorstelrondje en dan beginnen wij aan onze eerste excursie naar het KGB-gebouw, waar tegenwoordig het KGB museum is gevestigd. Het is een indrukwekkend museum. Rond 17.00 uur lopen we terug richting hotel en onderweg eten en drinken we wat, want het laatste wat we gehad hebben was tijdens de vlucht om 11.00 uur. In het hotel gaan we even liggen en om 19.00 uur gaan we met de groep in taxi’s naar een typisch Litouws restaurant. We eten rendierstoofpotje en lamsvlees op zijn Litouws en het is heerlijk. We nemen samen met een reisgenoot een taxi terug naar het hotel en gaan op tijd naar bed.
Op dag 2 gaan we Vilnius bewonderen. We gaan niet met de groepswandeling mee, zodat we zelf ons tempo kunnen bepalen. We lopen langzaam naar het oude centrum en starten onze tour bij het Presidentieel Paleis en de Universiteit. Dan lopen we verder en gaan even zitten op een bankje achter de universiteit. We lopen verder naar de Joodse wijk, waar we een heerlijk tentje vinden voor koffie met gebak. We zijn intussen vlakbij het stadhuis en het stadhuisplein. We denken dan dat we nog een behoorlijk stukje moeten lopen voordat we bij de Poort van de Dageraad zijn, maar die blijkt vlakbij te zijn. Hier hangt een van de meest gewaardeerde heiligste iconen van Europa. We hebben geluk want er zijn op dat moment weinig bezoekers. We lopen langzaam door naar Uzupio een wijk dat zich heeft uitgeroepen tot onafhankelijke staat met een eigen vlag, een president, een grondwet en een leger van 12 personen. Hier is het inmiddels tijd voor de lunch en een rustpauze. Na de lunch bezoeken we de St. Annakerk, die het bezoeken meer dan waard is. We lopen langzaam naar het hart van het centrum en komen door de Literatuurstraat. Hier hangen in de muur weggewerkt, kunststukjes van schilders en andere kunstenaars. We zien zelfs een kunstgebit. Deze straat komt uit in de meest toeristische straat van Vilnius de Pilies Gatvé. Als we deze uitlopen komen we op het plein van de witte Kathedraal, de klokkentoren en het paleis van de Grothertogen. We sluiten ons bezoek aan Vilnius af met een bezoek aan de Gidiminatoren, welke op een heuvel ligt. Aangezien de kabelbaan er naar toe niet werkt gaan de heren alleen naar boven en blijft Ina beneden op een bankje wachten. Vanaf de toren heb je een schitterend uitzicht over Vilnius. Na dit bezoek lopen we langzaam terug naar het hotel, waar we nog even gaan liggen voordat we met een taxi terug gaan naar het oude centrum. Omdat het weekend is zijn de restaurantjes drukbezocht. We vinden er uiteindelijk eentje van een Belg, waar we konijnenstoofpot en spareribs eten. We lopen na het eten via de Pilies Gatvé, waar we nog wat te drinken nemen op een terrasje, terug naar het plein van de Witte Kathedraal. Daar nemen we een taxi terug naar het hotel. We gaan wederom niet al te laat naar bed.
Dag 3 is onze eerste reisdag van deze vakantie. We rijden Vilnius uit en brengen als eerste een bezoek aan de waterburcht Trakai. We wandelen hier wat rond en bekijken een aantal Tartaren huisjes voordat we koffie gaan drinken. We vervolgen onze weg naar Kaunas. Hier krijgen we een uur de tijd om te lunchen en wat rond te lopen. We treffen het want er is een jaarmarkt en daar lopen we even overheen voordat we terug lopen naar de bus. We bezoeken vlak na Kaunas fort 9, een herdenkingsplek voor de vele mensen die omgebracht zijn door de nazi’s en de russen. Dan begint het langste reisstuk voor vandaag, namelijk naar de kustplaats Klaipeda. Onderweg regelt Michel voor bijna alle groepsleden alvast entreebewijzen voor het Hermitage in St. Petersburg. In Klaipeda steken we met de veer over naar Koerse Schoorwal, een uniek natuurgebied met hoge witte duinen, dat grenst aan Kaliningrad. De vriendelijke chauffeur die we vandaag hebben brengt ons zelfs nog even naar het grensgebied zodat we nog even naar Kaliningrad kunnen kijken. We mogen hier volgens de chauffeur niet fotograferen, maar iedereen die hier loopt maakt foto’s dus wij ook. Als we aankomen in het hotel is het inmiddels 18.55 uur. We brengen snel de koffers naar de kamers en gaan dan gelijk weer naar de receptie. We eten met de groep vlakbij een restaurant die Angelica voor ons geboekt heeft. Na het eten halen we nog even een paar flessen water bij de supermarkt naast het restaurant en dan gaan we terug naar de kamer.
Dag 4 is voor Ton en Ina een rustdag en Michel gaat met de groep fietsen. Ton en Ina maken samen met reisgenote Prina een korte wandeling naar het kerkhof met bijzondere grafzerken, brengen een bezoek aan het ambermuseum en genieten op een terrasje van heerlijk cappuccino. Daarna zijn we langzaam terug gelopen naar het hotel, waar Ina haar reisverslag maakt. Rond 15.00 uur wachten Ton, Ina en Prina de fietsers op. Ze hebben op de heenreis circa 25 km gefietst voordat ze een lunchpauze namen op het strand. Daarna zijn ze terug gefietst en hebben ze halverwege even tijd genomen voor een ijsje. Bij terugkomst (zeker 50 km gefietst) zijn we met z’n zessen op een terrasje gaan zitten langs de route waar de andere fietsers ook langs moeten komen. Al redelijk snel kwamen er nog 2 reisgenoten bij ons zitten. Dan gaan zij de fietsen wegbrengen en zien we nog twee dames van de groep langskomen. Ze komen alle vier terug naar het terras en samen drinken we nog wat. Als we terug lopen richting hotel besluiten we nog wat te gaan winkelen met z’n allen en daarna door naar hotel. We hebben dan nog 1,5 uur tijd voordat we gaan eten.

• 09 September 2018 - 16:59

Ingrid En Roel:

Dat noem ik nog eens een verslag van de 1e dagen. Zo te zien hebben jullie het heerlijk. Goed om te lezen dat jullie allemaal je eigen ding doen en dat ook iedereen zo kan genieten. Het weer ziet er ook heerlijk uit (om over de gebakjes maar niet te spreken...) Jammer dat de kabelbaan niet werkte, maar gelukkig konden de jongens toch omhoog. Een bankje kan ook heerlijk zijn om de voetjes even te laten rusten! We kijken alweer uit naar jullie volgende verslag.

• 09 September 2018 - 17:36

Alegonda:

Veel plezier!!!!

• 09 September 2018 - 17:41

Anita Buur:

Leuk weer om jullie verslagen te lezen. Veel plezier!

• 10 September 2018 - 05:33

Trudy:

Wat een mooi uitgebreid verslag en alweer heel wat gezien daar. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag

• 10 September 2018 - 09:20

Jan En Ina:

Wat een mooi verslag is er weer gemaakt. Jullie veel plezier en we zijn benieuwd naar het volgende verslag en foto's.

• 11 September 2018 - 08:36

Joke:

de eerste foto`s weer een prachtige reis zo te zien genieten maar

• 11 September 2018 - 15:01

Henk Kwant:

je moeder heeft de foto's gezien en ze vond ze mooi.
    Het reis verslag heeft ze niet helemaal gelezen dat gaat ze nog wel doen.
    Groetjes en nog
    een hele fijne reis Henk

• 12 September 2018 - 02:01

Agatha:

Fijn om jullie verslag te lezen. Een hele fijne vakantie, geniet ervan.

Groetjes Agatha